Spolupráce na výuce mladých lakýrníků - část 1.

Bučan s.r.o. Odborný obchod a servis profesionálního lakování

Již třikrát navštívila společnost Bučan s.r.o. Střední průmyslovou školu dopravní v Plzni v rámci spolupráce na výuce žáků 2. a 3. ročníku oboru Autolakýrník.

První setkání, které se uskutečnilo 12. října, bylo věnováno především představení společnosti Bučan, plánu výuky, seznámení se s žáky a školení bezpečnosti práce. Žáci navíc vyplnili vstupní test pro zjištění úrovně jejich znalostí.

Přibližně po čtyřech týdnech, 6. listopadu, zavítal školitel Miroslav Míka, aplikační technik firmy Bučan s.r.o., do školy podruhé. Před zahájením výuky rozdal žákům trička a montérky.

Teoretická část výuky začala prvním tématem – předpřípravou povrchu pro aplikaci stěrkového tmelu. Školitel a žáci prošli celý proces krok po kroku. Pozornost byla věnována i souvisejícím tématům, jako jsou vhodné typy brusek pro broušení tmelu, ostatní typy brusek, ať už vibrační nebo excentrické, důvody používání odsávání prachu během broušení apod.

Další oblastí školícího dne byly důvody a případy použití stříkacího tmelu. Řeč přišla i na rozdíl mezi jednosložkovým a dvousložkovým tmelem. Tématika byla zakončena způsoby jeho opracování – správné hrubosti brusných papírů atd. Teoretickou část uzavřel prostor pro dotazy.

Po krátké přestávce začala část praktická. Žáci se rozdělili do skupin po dvou až třech. Každá skupina dostala zadní blatník automobilu a každému členovi skupiny byl na díle vytvořen defekt. Zadání práce bylo defekty vytmelit a panely kompletně připravit pro aplikaci stříkacího tmelu, čemuž byla věnována poslední hodina školení.

Žáci domů odcházeli s dobrými pocity. „Moc mě tento druh výuky baví. Navíc si zlepšuji techniku lakování, třeba zápěstí už držím pevně a lak dotahuji při stříkání až za hranu,“ chválil si školení žák Milan Brejcha. Souhlasil i jeho spolužák Dominik Fajer: „Dnes jsem se naučil spoustu nových věcí. Například jsem po broušení vůbec nepoužíval kontrolní pudr, přitom to velmi usnadní práci a výsledek je daleko lepší.“

V pondělí 30. listopadu se uskutečnila v pořadí třetí návštěva. Ta začala připomenutím témat probíraných minule, zejména postupu při opravě se stěrkovým a stříkacím tmelem. Žáci následně dostali krátký test, ve kterém se zjistilo, co si z minulého školení odnesli.

Nově probíranou látkou byl plnič. Mluvilo se o případech a účelu jeho používání, o správném broušení před a po jeho aplikaci, o správném počtu nanášených vrstev, o volbě průměru trysky atd.

Také aplikaci plniče si žáci následně vyzkoušeli v praktické části výuky. Díly použité při minulém školení, na které byl nanesen stříkací tmel, měli za úkol nejdříve zbrousit a připravit právě na aplikaci plniče. Poté se přesunuli do lakovacího boxu, kde si procvičili správné lakování tohoto materiálu.

I třetí den byl žáky vnímán pozitivně. „Dnešek jsem si užil. Lakování plniče mě samo o sobě baví a dnes jsem si tuto činnost mohl pořádně procvičit,“ shrnul své pocity ze dne Robin Táborek. Spokojený byl i Jan Bednář, pro kterého byl den přínosný hlavně kvůli technice broušení. „Vedle možnosti brousit pod vodou jsem si dnes vyzkoušel metodu za sucha a moc se mi to líbí, je to pohodlnější a rychlejší.“